Thursday, July 22, 2010

Hari yang mencabar kesabaran..

Hari ini, 22 Julai 2010 adalah salah satu hari yang mencabar kesabaran aku. Dalam keadaan aku yang kurang sihat, aku berhajat mau balik dari office sharp pukul 5.30 petang. Bila jam di office aku yang besar itu menunjukkan pukul 5.30, aku tidak berlengah lagi terus capai hand bag dan payung dan beredar dari bilik aku.
Seperti biasa aku akan menunggu bas berhampiran office aku. Dalam 10 minit pertama, aku lihat sebuah bas rapid KL dan aku tidak pasti nombor bas itu kerana agak jauh. Bila bas bergerak hampir dengan bus stop yang aku tunggu, nombor bas tidak kelihatan. Aku hairan kerana tadi nombornya tidak berkelip2 dan menyala terus, tapi bila bas berhenti di trafic light, nombor bas tidak menyala dan didalamnya ada penumpang. Bila bas melepasi bus stop aku, aku cuba untuk lihat nombor bas dari belakang bas tapi ia juga tidak menyala.. dan tiba2 setelah agak lama aku merenung belakang bas, nombor bas pun menyala. Cis!!! Bas aku rupanya.. Driver sengaja mematikan nombor bas supaya tidak ada orang menahan bas nya. Hampeh!!
Aku menunggu lagi, dah hampir setengah jam menunggu bas seterusnya, tiba-tiba ada sebuah bas metro berhenti & parking di bus stop yang aku tunggu. Driver nya mahu menunaikan hajat di Petronas berhampiran. Baru aku tergerak hati hendak ke belakang bas metro tersebut, tiba2 bas aku lalu. Aku menahan tapi mungkin drivernya tak nampak kerana aku berada hampir dengan belakang bas metro. Sekali lagi terlepas!!!!
Dengan kesabaran yang masih berbaki aku menunggu lagi.. Ingin mengambil teksi, tapi sendiri mau ingat la keadaan jalan Brickfields menghala ke Bangsar diwaktu petang memang sesak giler.. Silap2 untuk sampai kerumah, aku akan dikenakan tambang RM20++. Jadi aku mematikan hasrat nak menaiki teksi. Selang 15 minit, aku nampak bas aku dan aku tahan. Driver bas buat bodoh jer, terus jalan tanpa memandang aku yang menahan bas di bus stop. Arghhhhhh!!!! Rasa mcm nak mencarut jer masa tu..
Hehehe apa yang aku luahkan tadi adalah salah satu pengalaman aku sebagai penumpang setia bas Rapid KL.. Ini lah servis yang dihidangkan kepada penumpang2 diKL.. Dulu aku ada sorang kawan yang bekerja di Rapid KL Head Office dan kepada dia aku sering mengadu tentang servis hampeh yang diberikan oleh pemandu2 bas Rapid KL. Tapi sekarang kawan aku dah tak bekerja lagi di Rapid KL.. Pada siapa aku nak mengadu? Hmmm.. ini la nasib orang awam yang bergantung dengan pengangkutan awam seperti aku.
Dimasa beginilah aku berharap yang aku mempunyai kereta.. tidak perlu bersusah payah menunggu berjam2 di bus stop dan tidak perlu deal dengan perangai pemandu2 bas yang tidak berhemah seperti ini.. So, ada sesiapa nak belikan aku kereta? Hehehe.. Insyaallah, satu hari nanti aku akan memiliki kereta aku sendiri.. :-D Lega rasanya dapat luahkan disini.. tambahan pula aku keseorangan pada hari ini..

0 comments:

Template by:

Free Blog Templates